Fraudebeleid
Vertrouwen is de basis voor een goede relatie tussen GABA en haar klanten
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een kleine groep klanten misbruik maakt van dit vertrouwen. Zij plegen fraude. Uit dezelfde onderzoeken blijkt ook dat veruit de meeste klanten vinden dat (verzekerings)fraude hard moet worden aangepakt. Dat is voor ons logisch.
Bij GABA Verzekeringen, Makelaardij en Hypotheken zullen wij dan ook nooit meewerken aan fraude omdat dit het wederzijds vertrouwen schaad en niet tot een succesvolle samenwerking kan leiden.
Bij GABA Assurantiën (ons volmachtbedrijf) voeren wij actief beleid om fraude op te sporen. Hoe we dit doen leest u hierna.
Wat verstaan wij onder fraude?
GABA ziet fraude als “het doelbewust benadelen van een derde in het voordeel van de fraudeur of een andere persoon”. De fraudeur geeft dan een foute voorstelling van zaken om bijvoorbeeld een verzekering te kunnen sluiten of een (hogere) uitkering te krijgen dan waar hij recht op heeft.
Melding bij specialisten
GABA assurantiën meldt vermoeden van fraude bij gekwalificeerde specialisten van haar volmachtgevers die zich bezig houden met het voorkomen, opsporen en bestrijden van verzekeringsfraude.
Hoe spoort GABA assurantiën (zelf) fraude op?
Wij gebruiken verschillende manieren om de waarheid te achterhalen en zo fraude op te sporen. Uiteraard houden wij ons aan hierbij aan de geldende wet- en regelgeving.
Zo kunnen we bijvoorbeeld onderzoek (laten) doen naar iemands gedragingen of informatie (laten) verzamelen die van belang kan zijn voor het afsluiten van een verzekering, beoordelen van het recht op schadevergoeding of bepalen van de omvang van de verzekeringsuitkering.
Daarbij kunnen ook persoonsgegevens verzameld en verwerkt worden die op andere wijze en uit andere bronnen zijn verkregen dan van de betrokken persoon zelf. Bijvoorbeeld uit openbare bronnen zoals het kentekenregister van het RDW, de registers van de Kamer van Koophandel, het Kadaster en internet.
We kunnen informatie verzamelen door bijvoorbeeld technisch-, tactisch- en persoonlijk onderzoek uit te (laten) voeren. Dit laatste gebeurt veelal in overleg met de specialisten van onze volmachtgever.
Welke maatregelen kan GABA (assurantiën) nemen bij fraude?
- De samenwerking beëindigen.
- Een schade niet vergoeden of gedane betalingen terugvorderen.
- De gemaakte onderzoekskosten terugvorderen.
- Alle lopende (verzekerings)contracten opzeggen.
- Desbetreffende persoonsgegevens opnemen in ons interne incidentenregister
- Melden van deze persoonsgegevens aan de Stichting CIS
- Melden van desbetreffende persoonsgegevens bij het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit van het Verbond van Verzekeraars
- Aangifte bij de politie
Hoe informeren wij de (vermoedelijke) fraudeur?
De (vermoedelijke) fraudeur wordt schriftelijk op de hoogte gesteld van de maatregelen die wij getroffen hebben.
Wilt u zelf fraude melden?
Als u het vermoeden hebt dat een relatie van GABA fraudeert, kunt u dat aan ons melden. Stuur een mail naar wj@gaba.nl of een brief naar:
GABA Verzekeringen, Makelaardij, Hypotheken.
t.a.v. Wijnand Jakobs (Vermoeden Fraude)
Postbus 5070
6802 EB Arnhem
Indien u liever anoniem een melding wil doen kunt u contact opnemen met Meld Misdaad Anoniem op 0800 - 7000.